Syllabi/ BA (neue PO) / B09 / Modulübersicht |
ModulbeschreibungDie Anforderungen des Arbeitslebens an Hochschulabsolventen aus betriebswirtschaftlichen Studiengängen sind durch Kenntnisse technischer und betriebswirtschaftlicher Theorie- und Praxisfelder allein nicht zu erfüllen. Unter den Bedingungen globaler Wirtschaftsstrukturen kommt gerade der fachsprachlichen Schulung mit einer klaren Orientierung an den angestrebten Handlungsfeldern der Absolventen eine steigende Bedeutung zu. Die Bewusstseinsbildung für die Einbindung nationaler Wirtschaftstrukturen in einen internationalen Kontext und die Sensibilisierung für interkulturelle Fragestellungen ermöglicht Erfolg bei Management- und Führungsaufgaben in einem immer stärker international strukturierten Wirtschaftsraum. Die Relevanz der fachsprachlichen und interkulturellen Kompetenzen sowie der Fähigkeit zum eigenständigen Ausbau dieser Kompetenzen ist in Betriebs- und Sozialwirtschaft dadurch gegeben, dass durch Globalisierung in allen Berufsfeldern die internationalen Bezüge einen immer stärkeren Stellenwert erhalten. Die Vermittlung solcher Kernkompetenzen im Rahmen von Lehrveranstaltungen muss ergänzt werden durch die Bereitstellung von Techniken zum selbstständigen Ausbau der entsprechenden Fertigkeiten und Kenntnisse. Nur in einem Prozess des lebenslangen Lernens und im Bewusstsein über die Bedeutung der entsprechenden Inhalte können angehende Führungskräfte auf Dauer den entsprechenden Anforderungen an ihre internationalen Qualifikationen gerecht werden. Solche selbstständigen Lernprozesse sollen auch im Rahmen etwa der sprachlichen Qualifikation initiiert und gefördert werden (z. B. selbstständige Nutzung von CALLSoftware im Sprachlabor). Die Relevanz der entsprechenden Kompetenzen ist sowohl in großen Unternehmen aber auch verstärkt in kleinen und mittleren Unternehmen mit ihrem geringeren Grad an Arbeitsteilung und fachlicher Spezialisierung der Führungskräfte gegeben. Am Ende dieses Moduls sollen die Absolventen in der Lage sein, sowohl in einem deutschsprachigen Umfeld internationale Ideen und Konzepte wirksam zu strukturieren, präsentieren, argumentieren und zu befördern, als diese auch in einem internationalen Umfeld unter Berücksichtigung interkultureller Unterschiede sprachlich angemessen zu vertreten. Lernziele (für alle Kurseinheiten)Business English II The course builds up on the skills acquired in Business English I. Students should get familiar with vocabulary and phrases required in business communication, especially in situations such as interacting with customers, sustaining negotiations and presenting their companies/products. Furthermore, they should develop sensitivity to different cultural situations. Business English III The course mainly focuses on interaction in international business environments. Students should increase their familiarity with vocabulary and phrases required in business communication to develop self-confidence in giving presentations and taking part in and chairing meetings. Furthermore, they should enhance their sensitivity to different cultural situations. Wirtschaftsspanisch I Die Studierenden sollen die Grundbegriffe und Strukturen der spanischen Grammatik beherrschen, um sich situationsgerecht verständigen zu können. Sie sollen sich in Alltagssituationen angemessen ausdrücken können und dabei sprachliche und kulturelle Kompetenz zeigen. Sie trainieren dies an Situationen aus dem Wirtschaftsleben und erarbeiten sich entsprechende Wortfelder und Redemittel. Wirtschaftsspanisch II Aufbauend auf den Kenntnissen aus Wirtschaftsspanisch I sollen die Studierenden weitere Strukturen der spanischen Grammatik erwerben und Sicherheit gewinnen, um kommunikative Situationen aus dem Wirtschaftsleben beherrschen zu können. Sie sollen sich in Alltagssituationen angemessen ausdrücken können und sprachliche, kulturelle und ökonomisch-begriffliche Kompetenz zeigen. Sie trainieren dies an Situationen aus dem Wirtschaftsleben und erarbeiten sich entsprechende Wortfelder und Redemittel. Erweiterungskurs Wirtschaftskommunikation Spanisch Aufbauend auf den Kenntnissen aus Wirtschaftsspanisch II sollen die Studierenden befähigt werden, sich mit den erworbenen Grundkenntnissen und dem fachbezogenen Spezialwissen wichtige Felder des beruflichen Handelns zu erschließen. Dabei geht es um die konkrete Anwendung der sprachlichen Kompetenzen auf kommunikative Situationen wie Präsentationen, Telefonat, Geschäftsverhandlungen etc. International Studies I Ziel der Veranstaltung ist die Vermittlung von internationalen Zusammenhängen und die Erörterung von aktuellen Herausforderungen an Politik, Wirtschaft und Gesellschaft im Rahmen der europäischen Integration und der Globalisierung. International Studies II What is globalisation, where did it start and where is it going? What does it mean? It means the British service sector can deal with its customers through call centres in India, or that a sportswear manufacturer can design its products in Europe, make them in south-east Asia and sell them world wide. As a word, globalisation has existed since the 1960s. The dictionary says it is "the process enabling financial and investment markets to operate internationally, largely as a result of deregulation and improved communications" or "to make worldwide in scope or application". The financial markets are where it started. In the late 1980s and 1990s the business model termed the "globalised" financial market came to be seen as an entity that could have more than just an economic impact on the parts of the world it touched. European Studies Die Studierenden sollen den Prozess der Europäischen Integration, den Aufbau, die Strukturen sowie die Arbeits- und Funktionsweise der Europäischen Union und deren relevanten Potitikbereiche mit besonderer Berücksichtigung der Wirtchaftspolitik kennen und verstehen lernen. Intercultural Communication The focus of this course will be on interactive teaching methods in order to give students the chance to learn about the theory of intercultural communication and put their newly acquired knowledge into practice in concrete simulations and case studies. Theory and practice will be interlaced and students will have to take an active part in role plays and discussions. International Business Simulations The main aim is to set up a simulated company to market a service internationally and thus apply business communication to a realistic setting. The design of a „virtual company” is aimed at providing students with business communication skills in multicultural settings. The course will improve the students’ cross-cultural awareness and communicative abilities. The simulation also facilitates the development of the students‘ logistics skills, IT skills, presentation skills and team work ability. The service that the company might offer could be connected to event management and how to help institutions such as universities to organise events professionally. TOEFL-Vorbereitungskurs The course mainly focuses on the needs of students who need to take the Test of English as a Foreign Language (TOEFL®). It aims to introduce students to the basic structure of the test and show them ways of preparing for this situation. Special emphasis will be placed on the grammatical skills required for the successful completion of the "Structure and Written Expression" section of the test. Inhalte der KurseinheitenBusiness English II
Business English III
Wirtschaftsspanisch I
Wirtschaftsspanisch II
Erweiterungskurs Wirtschaftskommunikation Spanisch
International Studies I
International Studies II Step 1: Using the Internet, students will find all they can about the main players in the globalisation process:
Step 2: In groups, students research a specialist subject of their choice and give a presentation. Step 3: Consolidation, feedback, definition of globalisation European Studies
Intercultural Communication Students are trained to perceive cultural differences and act accordingly. The intercultural competence gained is both “culture-general” and “culture-specific”. Theoretical insights into different working styles, different perceptions of time, different religions, and different education styles are applied in exercises and in concrete simulations involving active interaction with participants from several other cultures. Students acquire the ability to master difficult intercultural communications problems such as arise in international Business. International Business Simulations On this course students will set up a simulated company to market a service (e.g. event management) and carry out commercial transactions with companies, institutions or individuals in different countries. The international business environment will enable the participants to learn about the workings of a company as well as to practice dealing with international suppliers and customers in a near-realistic situation. The students will a.) present the virtual company to prospective business partners (making their company and their service known, holding a press conference and designing an advertisement) b.) write and receive inquiries, offers and orders and deal with financial and transportation matters and adjustments. c.) carry out the logistic planning of the transactions and optimise the process TOEFL Preparation Course The contents are adjusted to the students’ individual needs. Integrated practice for the Listening and the Reading sections of the test is supplemented with skillbuilding exercises on specific problems tested in the TOEFL ® – such as inversion, noun clauses, adjective clauses, prepositional phrases, tenses, conditional clauses, causatives, parallel structures, transitive and intransitive verbs, impersonal expressions of importance etc. This course is not suitable for students at beginner’s level. MethodenBusiness English II and Business English III As communication skills have to be developed, the focus will be on interactive teaching methods to give students the chance to improve listening comprehension and speaking performance; students will have to give short papers and take part in role plays and discussions. Wirtschaftsspanisch I, Wirtschaftsspanisch II und Erweiterungskurs Wirtschaftskommunikation Spanisch Kommunikativer und interaktiver Sprachunterricht International Studies I Vortrag, Unterrichtsgespräch, Diskussion, Simulation, Exkursion International Studies II The focus will be on interactive teaching methods and individual research. Theory and practice will be interlaced and students will have to take an active part in discussions. European Studies Unterrichtsgespräch, Vortrag, Exkursion, Exkursion, Workshop/Arbeitsgruppe, Simulation, Diskussion International Business Simulations Learning is achieved through natural communication, pre-teaching of business communication situations such as meetings or press conferences and feedback from the teacher. Students can gain learner independence by planning and organising their own learning. TOEFL-Vorbereitungskurs After an initial diagnostic test, which will indicate the specific needs of the individual members of the group, a learning programme will be arranged. Students will be encouraged to use our library resources and our language lab resources in order to deal with their individual problems. In-class activities will focus on test-taking and preparation strategies, selected fields of syntax, and comprehension skills. A number of useful skill-building exercises will be provided. Students are expected to do a good deal of individual work beyond the in-class activities. Vermittelte Schlüsselqualifikationen (in allen Kurseinheiten)
Empfehlungen
- In Wirtschaftsspanisch I werden Elementarkennntisse des Spanischen vorausgesetzt. Die Zulassung für Wirtschaftsspanisch I setzt die Teilnahme am Einstufungstest mit entsprechendem Ergebnis voraus. Bitte beachten Sie die entsprechende Vorankündigung auf der Fachbereichs-Homepage („Schwarzes Brett“). - Wirtschaftsspanisch II: setzt Vorkenntnisse voraus, wie sie durch Wirtschaftsspanisch I vermittelt oder durch ein entsprechendes Ergebnis im Einstufungstest nachgewiesen werden. - Der Erweiterungskurs Wirtschaftskommunikation Spanisch setzt Vorkenntnisse voraus, wie sie durch Wirtschaftsspanisch I und II vermittelt oder durch ein entsprechendes Ergebnis im Einstufungstest nachgewiesen werden. - Für Studierende ohne Vorkenntnisse wird ein zusätzliches Propädeutikum Spanisch angeboten. Dieses Propädeutikum gilt NICHT als Teilleistung für die Module B09 und B12. LiteraturBusiness English II
Wirtschaftsspanisch I
Wirtschaftsspanisch II
Erweiterungskurs Wirtschaftskommunikation Spanisch
International Studies I / European Studies
International Studies II
Intercultural Communication
International Business Simulations
TOEFL-Vorbereitungskurs
|
letzte Änderung der Seite: June 02, 2010 |