Kursübersicht "Knowledge Management (B 07a)"

Lehrende(r) der Kurseinheit:

Dr. Helmut Barth


Lernergebnisse/Kompetenzen

To know about and to understand

  • the different types
  • the importance

of knowledge and Knowledge Management (KM) in practice.

To benchmark different organizational approaches and technical platforms.

To be able to set up a first-step approach to introduce KM in practice.

Inhalte

  1. The framework of knowledge
  2. Problem solving with knowledge
  3. Web 2.0 and knowledge (Wikis, Blogs,...)
  4. Rewarding systems for sharing knowledge
  5. Project Management and knowledge
  6. Asset management and the worth of knowledge
  7. Human Resources and knowledge
  8. Organizational aspects of knowledge
  9. ITC infrastructure for knowledge
  10. Learning organization and knowledge
  11. Semantic Networks and Web 3.0
  12. Club of Rome and other global initiatives to generate and to share knowledge

Lehrformen

Lecture and Case Studies, guided discussions

Teilnahmevoraussetzungen

Formale: Eingeschriebene(r) Studierende(r) am Fachbereich BSW des RheinAhrCampus für den Master-Studiengang.

Inhaltliche:-

Prüfungsformen

Supporting the group by overtaking a dedicated special task (30%).

Research paper of 20 pages (70%) to be delivered until the end of semester.

Prüfungsanmeldung: 
bis Ende 1. Halbsemester:X
bis Ende 2. Halbsemester: 
individuelle Anmeldung bis:_________ (Datum)

Bewertung

Die Prüfungsleistung ist erbracht und ECTS-Punkte werden zuerkannt, wenn Prüfungsleistungen zu zwei verschiedenen Kurseinheiten des Gesamtmoduls bestanden worden sind.

Die Prüfungsleistung für diese Kurseinheit geht zur Hälfte in die Prüfungsleistung für das Gesamtmodul ein.

Literaturhinweise

  • T.H. Davenport, L. Prusak: Working Knowledge - How Organisations Manage What They Know, Harvard Business School Press, ISBN 1-57851-301-4
  • Wendy Bloisi: An Introduction to Human Resources Management, McGraw Hill Education, ISBN 0-07-710968-6 <9 780077 109684>
  • Senge, P. Et al (1995): „The Fifth Discipline Fieldbook: Strategies and Tools for Building a Learning Organization“

letzte Änderung der Seite: April 19, 2012

Archiv - Bearbeiten - Admin