Kursübersicht "Intercultural Communication (2 Gruppen)"

Lehrende(r) der Kurseinheit: Dr. Laurent Borgmann


Lernergebnisse/Kompetenzen

The focus of this course will be on interactive teaching methods in order to give students the chance to learn about the theory of intercultural communication and put their newly acquired knowledge into practice in concrete simulations and case studies. Theory and practice will be interlaced and students will have to take an active part in role plays and discussions.

Inhalte

Students are trained to perceive cultural differences and act accordingly. The intercultural competence gained is both “culture-general” and “culture-specific”. Theoretical insights into different working styles, different perceptions of time, different religions, and different education styles are applied in exercises and in concrete simulations involving active interaction with participants from several other cultures. Students acquire the ability to master difficult intercultural communications problems such as arise in international Business.

Lehrformen

Classroom interaction in discussions, role plays, simulations, presentations

Teilnahmevoraussetzungen

Formale: Eingeschriebene(r) Studierende(r) am Fachbereich WiSo des RheinAhrCampus für den Bachelor-Studiengang.

Inhaltliche:

  • Modul „Überfachliche Qualifikationen“ (B 14) im 1. Semester.
  • Die in englischer Sprache beschriebenen und gelehrten Veranstaltungen setzen fortgeschrittene kommunikative Kompetenzen in der englischen Sprache voraus.

Prüfungsformen

  • Alle Kurseinheiten: regelmäßige und aktive Mitarbeit.
  • B261 Intercultural Communication: - beide Halbsemester.
     * presentations and active participation (40%) (min. 2 voluntary presentations recommended, e.g.: stereotypes, monochronic-polychronic, etc.)
     * written assignments (50%)(e.g.: stereotyping, intercultural management, Hofstede's "software of the mind", etc.)
ArtDatum der LeistungserbringungPrüfungsanmeldung
(bitte Zeitangabe ...Min) Ende 1. HS*Ende 2. HS*individuelles Datum
Klausur: ...Min.keine*  bei Klausur nicht möglich
Test: ...Min.Vergabe im Rahmen der Lehrveranstaltung  tt.mm.jj
PräsentationVergabe im Rahmen der Lehrveranstaltung  tt.mm.jj
Hausarbeittt.mm.jj  tt.mm.jj
Written Assignments12.11.18X tt.mm.jj

* Prüfungsamt Termine

Bewertung

Voraussetzung für die Vergabe von ECTS-Punkten ist das Bestehen der Prüfungsleistung für das Modul. Diese wird durch Kumulation der Kurseinheitenprüfungen generiert. Die Teilleistungen für die einzelnen Kurseinheiten gehen zu je einem Viertel in die Modulnote ein. Kurseinheitenbezogene Bestehensgrenzen bestehen nicht.

Das Modul geht mit 7 ECTS in die Gesamtzahl von 180 ECTS-Punkten ein.

Literaturhinweise

  • Gibson, Robert. Intercultural Business Communication. Cornelsen & Oxford University Press, 2014 [ISBN-13: 9780194421805]

letzte Änderung der Seite: October 25, 2018

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